Παραγωγή αντιγράφου – Καλούπι

Στο τμήμα της Κλασικής Γλυπτικής, ο δάσκαλος Αλτίν Πατσέλης έδειξε πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε γύψινο καλούπι,
το οποίο μας παρέχει τη δυνατότητα αντιγράφου του κεφαλιού και πιθανώς αλλαγή των χαρακτηριστικών του.
Χρησιμοποιήσαμε γύψο καλλιτεχνίας.

Πλαστικά πλακίδια χωρίζουν το κεφάλι σε δύο κομμάτια.

Το μακαρόνι πηλού χωρίζει και προστατεύει τα δύο κομμάτια, ώστε να μην κολλήσουν.

 

Αρχικά, κάνουμε ραφή στο πλαϊνό πίσω μέρος του κεφαλιού,
δηλαδή πίσω από τα αυτιά, ώστε να μην αλλοιωθούν τα χαρακτηριστικά.

Τοποθετούμε κατά μήκος της ραφής πλαστικά πλακίδια
μέχρι το αυτί – φυσικά, μπορούν να τοποθετηθούν και μεταλλικά.

Το καθένα από αυτά πρέπει να έρχεται σε επαφή με το άλλο,
ώστε να μην αφήνει κενό που θα επιτρέψει στον γύψο να περάσει εσωτερικά.

Πίσω από το αυτί τοποθετούμε χοντρό μακαρόνι πηλού,
για να μην πληγωθεί η περιοχή.

 

 


Πώς φτιάχνουμε τον γύψο

Γεμίζουμε μια μικρή λεκάνη με νερό σχεδόν μέχρι τη μέση, προσθέτουμε πασπαλιστά με το χέρι τόσο γύψο ώστε να φαίνεται κάτω από το νερό.
Καλό είναι να φοράμε γάντια, ίσως και μάσκα, για να μην αναπνέουμε τη σκόνη του γύψου.
Προσοχή!!! Δεν ανακατεύουμε. Αδειάζουμε λίγο γύψο σε ένα μικρότερο μπολ και τότε μόνο ανακατεύουμε.
Με το ανακάτεμα, ο γύψος πήζει πολύ γρήγορα και δεν θα προλάβουμε να τον απλώσουμε στο γλυπτό μας.
Αφήνουμε τον υπόλοιπο απείραχτο στον μεγαλύτερο κουβά.

 

Με πινέλο περνάμε τον γύψο στο κεφάλι πολλά στρώματα

Με πινέλο περνάμε τον γύψο στο κεφάλι.

Ολοκληρώνουμε και την πίσω μεριά του κεφαλιού

Ολοκληρώνουμε και την πίσω μεριά του κεφαλιού.

Με ένα φαρδύ πινέλο, περνάμε το γλυπτό με ένα παχύ στρώμα γύψου δύο φορές και σε όλες τις λεπτομέρειες. Το καλούπι δε πρέπει να είναι παχύ.

Στη στεφάνη κάνουμε ένα παχύ, φαρδύ τελείωμα, για να προστατεύσει τις άκρες όταν θα το βγάλουμε.

Περνάμε πρώτα το μπροστινό μέρος του κεφαλιού, περιμένουμε να στεγνώσει και έπειτα συνεχίζουμε στο πίσω.

Αφού στεγνώσει, κάνουμε σημάδια εγκοπές-κλειδιά στη στεφάνη με μαχαιράκι, για να ξέρουμε πού θα κουμπώσει το εμπρός με το πίσω τμήμα.

Βρέχουμε τζίβα (μαλλί του υδραυλικού) στον γύψο που βρίσκεται στη λεκάνη, τη στραγγίζουμε και την τοποθετούμε ακριβώς
στην ένωση γύρω από το κεφάλι, στο μπροστινό τμήμα του κεφαλιού, όπως μύτη και χείλη, που είναι πιο ευαίσθητα,
και συνεχίζουμε και στο ντεκολτέ – γενικά, όπου υπάρχει ανάγκη παραπάνω αντοχής. Άλλη επιλογή είναι πλέγμα με υαλωίνες για αντοχή στις ραφές.
Με ένα πινέλο, περνάμε τη στεφάνη από την πίσω μεριά της με σαπούνι «Αρκάδι» αραιωμένο με νερό και από πάνω περνάμε παραφινέλαιο, λάδι, κρεμά χεριών ή πηλό λιωμένο.
Συνεχίζουμε στο πίσω μέρος του κεφαλιού με την ίδια αναλογία γύψου-νερού και την ίδια διαδικασία με τα πλακάκια και την τζίβα.

 

Βγάζουμε τα πλαστικά πλακάκια

Βγάζουμε τα πλαστικά πλακάκια.

Ξεκαλουπώνουμε

Ξεκαλουπώνουμε

 

Αφού στεγνώσει και το πίσω μέρος, ξεκαλουπώνουμε.

Βάζουμε κόντρες στην ένωση και, χτυπώντας ελαφρά, βγάζουμε το καλούπι.

Αφαιρούμε με πολλή προσοχή τον πηλό που πιθανώς έχει κολλήσει μέσα, για να μην γδάρουμε το καλούπι.P1030629

Αναλόγως την γωνία αλλάζει μορφή και φύλο το κεφάλι μας

Ανάλογα με τη γωνία, το κεφάλι μας αλλάζει μορφή και φύλο.

Το αρνητικό του καλουπιού με παιχνίδια του φωτός

Το αρνητικό του καλουπιού με παιχνίδια του φωτός.

Το φως και η σκιά παίζουν περίεργα παιχνίδια στον φακό της φωτογραφικής μηχανής μας. Γεμίζουν το κενό και δίνουν ζωή σε όγκο κεφαλιού που δεν υπάρχει.

Αυτό διαπιστώσαμε φωτογραφίζοντας το αποτέλεσμα και μοιραστήκαμε μοναδική εμπειρία έκπληξης… Απολαύστε το!

 

Ακόμα και σε πλάγια λήψη δείχνει να κουνιέται και το κεφάλι!!!

Ακόμη και σε πλάγια λήψη, το κεφάλι μοιάζει να κινείται!!

 

 

Back to top